Kategorier Kvinnens helse, Mannens helse

Unngå overoppheting og heteslag i varmen

Selv om det kan være veldig deilig når temperaturen begynner å krype over 25°C, bør du være obs på at det kan bli for varmt for kroppen.

Den viktigste mekanismen kroppen har for å kjøle seg ned er svetting. Når det blir så varmt at behovet for varmetap overstiger kroppens evne til å svette, blir du dehydrert, overopphetet, og eventuelt får du heteslag.

I veldig fuktige forhold er du spesielt utsatt for dette, fordi fuktigheten vil redusere kroppens evne å regulere temperaturen ytterligere.

Dette er symptomene

Ved overoppheting kan du oppleve hodepine, svimmelhet, tørste, muskelsvakhet eller muskelkramper, kvalme og oppkast, samt slapphet – men du vil likevel være klar og orientert.

Lik Hei Doktor på Facebook

Utvikler overopphetingen seg til heteslag – noe som gjerne skjer over flere dager – vil du bli forvirret, utvikle kramper, få høy puls, og kanskje besvime. Dette kan potensielt være livstruende.

Slik beskytter du deg

Heldigvis er det en rekke ting du kan gjøre for å forebygge overoppheting og heteslag.

Første råd ved høye temperaturer er rett og slett å holde seg innendørs et sted med luftavkjøling eller aircondition. Forståelig nok vil nordmenn helst nyte så mye av varmen mens de kan, så det kan være kjipt å skulle være inne hele tiden.

Da er det kjekt å vite at bare noen timer daglig i avkjølte lokaler, reduserer risikoen betraktelig for overoppheting og utvikling av heteslag. Tenk som spanjolene, rett og slett, og ta deg en siesta!

Når du er utendørs og ikke har mulighet til å ta noen pauser inne, bør du følge disse rådene:

  • Ha på deg lyse, lette og løstsittende klær
  • Beskytt deg mot sola med hatt, caps eller parasoll
  • Drikk masse vann før du går ut i varmen, og fortsett med å drikke vann jevnt i løpet av dagen
  • Husk å få i deg noe salt og søtt som binder væsken sammen.
  • Ikke drikk mye av vanndrivende drikker – som te, kaffe, cola eller alkohol
  • Skal du trene eller drive med andre fysiske aktiviteter bør du legge dette til de kjøligere delene av dagen – altså om morgenen eller kvelden
  • Gi gjerne kroppen tre-fire dager på å akklimatisere seg før du begynner trening i varmen
  • Ved fysisk aktivitet bør du ta hyppige pauser, og du bør drikke vann omtrent hvert kvarter – selv om du ikke føler deg tørst. Lurer du på om du får i deg nok å drikke, kan du bruke urinfargen til å bedømme det. Er urinen lys, drikker du nok – er urinen mørk, bør du drikke mer. Og husk – det er bedre å måtte springe mye på do enn å bli dehydrert og overopphetet

Slik hjelper du deg selv og andre

Om du skulle oppleve å bli overopphetet eller få heteslag er det en rekke tiltak du kan gjøre, og det er viktig å lytte til kroppens signaler:

Kom deg inn i et kaldt rom, ta en avkjølende dusj og drikk mye vann.

Ved heteslag må personen ofte få hjelp til å kjøles ned. Kontroller bevissthet, luftveier, åndedrett og sirkulasjon (BLÅS). Når dette er sikret anbefales det å kle av personen, plassere luftvifter rundt vedkommende og samtidig sørge for at personens hud holdes fuktig, for eksempel ved tilføring av litt kjølig vann fra sprayflasker, klut, svamp eller lignende.

Det er også mulig å legge personen i et kjølig vannbad eller å plassere isposer i lysken og armhulene. Ved sistnevnte er det viktig å huske på at isposene ikke skal ha direkte kontakt med huden – legg et tøystykke imellom. Merk deg at både vannbad og isposer kan føre til skjelvinger og er relativt ubehagelig for den det gjelder.

I enkelte tilfeller – som ved tap av bevissthet, hyppige oppkast eller pustevansker – bør du tilkalle lege med en gang. Om du er i tvil, tilkall hjelp da også. Heteslag kan nemlig i verste fall være dødelig, men om man får rask, effektiv og riktig behandling, vil så å si alle komme fra det i god behold.

Lik Hei Doktor på Facebook

Kilder: Klikk.no, NHI.