Kategorier Kvinnens helse, Mannens helse

Skal du trene i varmen? Her er 10 triks du må du kunne

Selv om sommerferie for de fleste er synonymt med late og avslappede dager, så er det likevel mange som liker å ta en «pause» fra solsengen, og kanskje stikke på en løpetur.

Lik Hei Doktor på Facebook

Men – når temperaturen kryper over 25°C, øker faren for overoppheting og heteslag, spesielt når du er i fysisk aktivitet. Det er nødvendigvis ikke farlig å trene selv om det er varmt, men du må passe på at du gir kroppen det den trenger og at du ikke kjører den for hardt.

Her er de 10 beste tipsene hvis du har tenkt å trene i varmen:

1. Opphold deg i et kjølig miljø før du trener

Slik blir ikke kroppen varm allerede før du setter i gang.

2. Sørg for at energilagrene er fylt opp

Dette gjør du ved å spise et lett og energirikt måltid med karbohydrater (brød, pasta, ris, frukt) inntil en time før treningen.

3. Få i deg mye væske

Her snakker vi gjerne 0,5-1 liter både før, under og etter økten – selv om du ikke føler deg tørst. Er du usikker på om du har drukket nok, sjekk urinen. Er den lys, drikker du nok – er den mørk, bør du drikke mer.

4. Tilsett gjerne sukker og salt i drikken

Eller drikk sportsdrikker, hvor dette er tilsatt fra før av. Dette er for å opprettholde energinivå og natriumbalanse. Uten sistnevnte kan du lett få kramper.

5. Ta hyppige pauser

Og lytt til kroppens signaler – før du går i bakken. Det er ingen skam å gi seg.

6.  Ikke kjør for lange økter

30 til 40 minutter holder.

7. Beskytt hodet med caps eller hatt

Du kan fort bli brent i hodebunnen uten at du merker det. Ha også på deg lyse, lette og pustende plagg.

8. Prøv å legge treningen til de kjøligere delene av dagen

Altså tidlig om morgenen før 11.00 eller på kvelden etter solen har gått ned.

9. Ikke tren hardt hvis du er gravid eller nettopp har vært syk

Spesielt hvis du har hatt diaré, da du er dehydrert i utgangspunktet.

10. Gi gjerne kroppen tre-fire dager til å akklimatiseres

Det har mer å si enn du tror!

Ellers er det viktig å påpeke at du fint kan gå en ferie uten å trene hardt også. For mange er det viktigste å nyte sommeren og lade batteriene – kanskje holder det med en svømmetur?

Lik Hei Doktor på Facebook

Kilder: Klikk.no, NHI.