Kategorier Kvinnens helse, Mannens helseStikkord , , ,

Ny studie: Å sitte stille i mer enn en halvtime øker risikoen for tidlig død

At det å sitte mye stille ikke er bra for helsa, er i grunn gammelt nytt. Men om du er en av dem som har en stillesittende jobb og kompenserer ved å ta to-tre gode treningsøkter i uka, så bør du likevel revurdere vanene dine.

Vi mener for all del ikke at du skal slutte med treninga, men i tillegg bør du også være flink til å legge inn små mosjonspauser i arbeidstida. Og dette kanskje oftere enn du tror.

Lik Hei Doktor på Facebook

I en ny studie, publisert i Annals of Internal Medicine, kommer det nemlig fram at det å sitte for lenge av gangen kan ha alvorlige konsekvenser for helsa di uansett hvor mye du trener ellers. Derfor anbefaler eksperter at du må ta en pause for å bevege på deg hver halvtime, skriver CNN.

Uavhengig av treningsvaner

Tidligere studier som ser på helserisikoene ved det å sitte stille, har vist at for mye stillesitting sees i sammenheng med høyt blodtrykk, hjertesykdommer, diabetes, kreft, overvekt, muskel- og skjelettplager, og tidlig aldring av kroppen.

Denne studien, som har sett på sittemønsteret til nesten 8000 voksne mennesker, viser at jo lenger du sitter, jo større er risikoen for følgesykdommer og tidlig død. Både den samlede sittetiden så vel som hvor lenge du sitter av ganger spiller inn – og dette uavhengig av alder, kjønn, rase, BMI og treningsvaner.

Å legge inn en kontorstrekk hver halvtime kan være lurt. Kom deg gjerne også helt opp av stolen.

Liten forandring kan redusere risikoen

De som har lavest risiko er de som sitter lite samlet sett, og mindre enn 30 minutter sammenhengende. Og risikoen øker deretter eksponentielt.

– De som satt i mer enn 13 timer daglig hadde 200 prosent høyere risiko for tidlig død sammenlignet med de som satt mindre enn 11 timer daglig. De som satt kortere enn 30 minutter sammenhengende,hadde 55 prosent lavere risiko enn de som satt i lengre strekk, forteller Keith Diaz, forsker ved Columbia University Department of Medicine, og hovedforfatter bak studien.

Lik Hei Doktor på Facebook

– Dem som satt i mer enn 90 minutter i strekk hadde nesten 200 prosent større risiko enn de som nesten aldri satt lenger enn 90 minutter.

Derfor er Diaz’ enkle oppfordring denne:

– Hvis du har en jobb eller en livsstil hvor du må sitte i lengre perioder, er det beste du kan gjøre å ta en liten bevegelsespause hver halvtime. Våre funn viser at denne lille forandringen kan minke risikoen din for tidlig død.