Kategorier Kvinnens helse, Mannens helse

Slik holder magen din seg snill i julen

Vi har alle vært der – det kvalmende punktet når magen sier nei. Var det svoren eller multekremen? Var det stresset i juletrafikken, godteskålen eller akevitten til pinnekjøttet? Eller en kombinasjon av alt sammen?

Dagene mellom julaften og 1. januar går gjerne hardt utover både fordøyelse og midjemål. Men heldigvis finnes det noen enkle regler du kan følge for å gjøre veien til nyåret mildere for magen din –  uten å miste julekosen av den grunn.

– En gjenganger 

Hilde Gudem

– Julen er høysesong for fordøyelsesproblemer, sier Hilde Gudem, ernæringsfysiolog ved Aleris.

– Dette skyldes vanligvis en kombinasjon av store mengder fett og fiberfattig mat til uregelmessige tider.

Gudem og de andre ernæringsfysiologene ved Aleris vil de kommende ukene oppleve økt pågang av nordmenn med fordøyelsesproblemer og magetrøbbel.

Vanlige plager inkluderer kvalme, smerter, halsbrann, plagsomme mengder luft, løs mage eller forstoppelse. Særlig sistnevnte er en gjenganger i julefeiringen, forteller Gudem.

– Norsk julemat er typisk fattig på fiber. Når du kombinerer dette med store mengder dehydrerende alkohol og lite vanninntak stopper det seg lett opp der nede, og du kan følge deg både ubekvem og oppblåst.

De tre store  

Nordmenns inntak av fett, alkohol og sukker eksploderer naturlig nok i årets siste uke. Men hvilken av de tre syndebukkene er det egentlig som går hardest utover magen?

– Det er ikke nødvendigvis bare en av dem, forklarer Gudem.

– Det er heller en kombinasjon av alt. Maten vi får i oss rundt juletider viker i ganske stor grad fra det vi spiser ellers i hverdagen. Den brå overgangen fra et normalt kosthold kan naturligvis ha en merkbar effekt på magerytmen.

Til tross for den sjokkartede overgangen sier ikke Gudem at vi skal erstatte ribbe med knekkebrød.

Trikset, som med alt annet, handler om balanse og moderasjon.

– Selvfølgelig skal man kunne kose seg med julemat. Det er tross alt en stor og viktig del av feiringen, men skal magen fungere normalt underveis er det viktig å gjøre noen enkle grep.

Kom deg opp og ut


De enkle grepene, forteller Gudem, baserer seg i stor grad på de samme spisereglene vi bør følge ellers i livet. Som å holde en jevn måltidsrytme gjennom dagen, og ikke sulte seg frem til kvelden for så å overspise. Det handler om å balansere utskeielser med sunne og stabile spisevaner:

– Sørg i hvert fall for å gjøre første delen av dagen sunn og aktiv før feiringen begynner på kveldstid. Få gjerne inn flere grønnsaker med den tradisjonelle julematen, sier hun.

– Dette vil øke mengden fiber og få fart på fordøyelsen. Til julefrokosten kan du for eksempel servere grovt brød istedenfor loff. Eller spise mer klementiner og frukt istedenfor godteri og julekaker.

En annen vane som julefeiringen ofte går ut over, er fysisk aktivitet. For mange innebærer juleferingen lite annen mosjon enn en runde rundt treet. Mangel på bevegelse kan – i tillegg til tapping av energinivået – gå merkbart utover magehelsen.

 – Som ved resten av året er det kjempeviktig å bevege på seg for å holde magen god og stabil. All bevegelse er gunstig for å få igang tarmbevegelser, og særlig aktiviteter som jogging, rask gåing eller dans. 

Du kan med andre ord trygt ta deg en liten pause i julefeiringen for å lufte hunden, strekke på kroppen eller ta en ekstra svingom rundt treet.

Tidlig diagnose gir bedre utsikter

Aleris har langt erfaring med å behandle mageproblemer, og kan utrede og behandle alt i fra tilbakevendende halsbrann til glutenintoleranse og magesår. I flere tilfeller vil en tidlig diagnose gi betraktelig bedre utsikter for å bli helt frisk eller minske plagene.

Hos Aleris kan du også raskt få time til koloskopi og/eller gastroskopi – uten å måtte vente på henvisning.

Her finner du mer informasjon om mageproblemer og tilbudet til Aleris.

Hildes fem tips for en snillere julemage:

1: Spis regelmessige måltider. Ikke tenk at du skal sulte deg hele dagen for så å spise alt du klarer til julemiddagen.

2: Få i deg fiber. Dette kan oppnås ved å inkludere flere grønnsaker sammen med julematen, spise mer frukt enn godteri og inkludere flere grove kornprodukter i måltidene.

3: Få i deg nok vann. Dehydrering er en vesentlig bidragsyter til forstoppelse og kvalme. To glass vann for hver enhet med alkohol eller brus er en god regel.

4: Komme deg ut og gå en tur. Fokuser helst på aktivitet med mye bevegelser i mageregionen, som for eksempel jogging eller dans.

5: Begrense porsjoner. Magen jobber langt bedre på mindre porsjoner spredt jevnt gjennom dagen fremfor stort inntak i en avgrenset periode.