Kategorier Kvinnens helse

Er du redd for å falle på glatta? Derfor bør du sjekke deg for beinskjørhet

I vinter trenger du ikke stå på skøyter for å være redd for å deise ned i isen. Mange steder er det fryktelig glatt, og det meldes om rekordmange skader og brudd.

Det er selvfølgelig normalt å brekke eller briste ben ved et stygt fall, men dersom du opplever beinbrudd nesten uten at du har slått deg, eller faller svært lett, bør du være obs.

Norge topper nemlig verdensstatikken over antall personer som blir rammet av benskjørhet – uten at forskerne vet helt hvorfor. 

Voksne kvinner rammes hardest

Beinskjørhet (Osteoporose) er helt enkelt forklart en tilstand der det har blitt mindre kalk i benvevet, noe som gjør det sprøere. Konsekvensen er en svakere kropp og økt fare for beinbrudd i lårhals, rygg og håndledd.

Av flere og sammensatte årsaker er voksne kvinner desidert mest utsatt for beinskjørhet, og kvinner har nesten dobbelt så stor hoftebruddrisiko som menn.

Risikoen for beinbrudd øker naturlig nok også med alderen, og beinskjørhet er en medvirkende faktor til de aller fleste brudd hos eldre.

Når bør du måle beinmassen?

En av de viktigste tingene du kan gjøre for å få vite sikkert om du er i faresonen for beinskjørhet og fremtidige brudd, er å ta en beinmassemåling. Denne enkle undersøkelsen kan gi svar på om du står i fare for å utvikle benskjørhet, eller om du allerede lider av osteoporose.

Så, når bør du ta beinmassemåling? Det er ikke alltid like lett å fatte mistanke om beinskjørhet. Her er derfor ni mulige tegn, skissert av Folkehelseinstituttet på at du kan være i faresonen for beinskjørhet.

Om kjenner deg igjen i en – eller flere – av disse faresignalene og risikofaktorene, bør du ta en samtale med legen din om en beinmassemåling. Dette gjelder spesielt om du er kvinne og over 50 år.

  • Du faller lett.
  • Du brekker ben uten nesten noen ytre påvirkning.
  • Du har brukt medisinen prednisolon eller andre steroider over lengre tid.
  • Du har kommet tidlig i overgangsalderen (under 45 år).
  • Du har mye brudd eller benskjørhet i nær familie (arv).
  • Du er tynn og spinkel.
  • Du er høyere enn gjennomsnittet.
  • Du er mye stillesittende, og har trent lite opp gjennom livet.
  • Du har historie med røyking, alkohol-misbruk, spiseforstyrrelser eller mangelfullt kosthold.

Beinmassemåling kan tas hos Aleris, men merk at du trenger en henvisning fra legen først. Her kan du lese mer om hvor beinmassemålingen gjøres, hvordan du går frem og priser

«Vitsen» med å sjekke seg tidlig

Selve beinmassemålingen tar bare rundt 15 minutter, og er verken smertefull eller skadelig. Alt man trenger å gjøre er å fjerne eventuell bh med spiler og belte, legge seg ned på en benk og deretter la en skanner tikke over kroppen.

Det er mange grunner til at det er lurt å sjekke seg: Ved en beinmassemåling finner legene ut om du kan ha nytte av legemidler, kosttilskudd, en endret diett eller andre spesifikke og bruddforebyggende tiltak.

Kort sagt: Desto tidligere du oppdager om du lider av beinskjørhet – eller har stor sjanse for å gjøre det i fremtiden – desto bedre er det for deg og beina dine.

Dette kan du selv gjøre

Det er også flere ting du kan gjøre for å forebygge, eller bedre tilstanden. Du bør ha et godt kosthold helt fra ungdomstiden av med tilstrekkelig kalsium (som du blant annet finner i melk og meieriprodukter) og vitamin D (som du blant annet får i deg gjennom sol, fisk og tran).

I tillegg skal man ikke undervurdere nytten av å holde seg i god form. Fysisk aktivitet, som kan være alt fra regelmessige gåturer til fysisk styrketrening, stimulerer cellene som bygger opp beinvevet. Beinmassen og muskelstyrken bedres, og det kan også bli mindre fall fordi du får bedre koordinasjon.

Er du først blitt veldig ustø og beinskjør, er det viktig å forhindre å falle. Å sørge for godt lys, fjerning av dørterskler og løse tepper, samt å ha på sklisokker eller -sko er noe av det som kan hjelpe.

Alle bilder: Pixabay 

Fakta: Beinskjørhet

  • Beinskjørhet er en tilstand som fører til at knoklene har lettere for å brekke.
  • Beinmassen vår når sitt maksimum ved 20-30 års alder, og den reduseres gradvis fra 40 års alder. Ved beinskjørhet reduseres den raskere enn normalt.
  • Nordmenn ligger på verdenstoppen over antall kvinner og menn som rammes av beinskjørhet.
  • Kvinner er mest utsatt.
  • Årlig brekker cirka 9000 voksne nordmenn hoften og 15.000 håndleddet. Et stort antall får også sammenfallsbrudd i ryggvirvlene.
  • Om du er i risikosonen for beinskjørhet anbefales det at du snakker med legen din om å ta en beinmassemåling.