Kategorier Kvinnens helse, Mannens helse, Ny viten

Gjesping er veldig smittsomt, men kan du gjøre noe for å forhindre det?

Føler du en plutselig trang til å gjespe når kollegaen din bryter ut i gigantisk gjesp under lunsjmøtet, selv om du ikke føler deg trøtt i det hele tatt? Du er ikke alene.

Du har kanskje hørt at «gjesping er smittsomt», og dette er faktisk ikke bare en seiglivet myte. Derimot er det sterkt underbygget i forskningen.

Men selv om forskerne er enige om at gjespen definitivt smitter, er de ikke helt enige om hvorfor dette skjer.

Lik Hei Doktor på Facebook

 

Empatisk gjesping

Enkelte studier peker på at gjesping er en form for (mer eller mindre) ubevisst kommunikasjon, og at når «gjespen smitter over», så viser vi en form for empati med den som gjespet først. Typ: «Åh, syns du dette møtet var litt kjedelig? det syns jeg og!».

Som Forbes skriver, underbygges dette i en studie fra 2011. Her fant forskerne at folk var mer tilbøyelige til å gjespe om noen de kjente godt gjespet foran dem, enn om helt fremmed person gjorde det samme.

I en rykende fersk studie, publisert i det anerkjente tidsskriftet Current Biology, konkluderer derimot forskere med at den smittsomme gjespingen ikke har noe som helst å gjøre med empati. Det skriver BBC.

Ren automatikk?

Forskere fra Universitet i Nottingham mener derimot at det skyldes en automatisk respons i den delen av hjernen som jobber med å planlegge og utføre bevegelser, kalt «primary motor cortex». Smittsom gjesping er med det en form for «automatisk imitasjon» eller herming av andres uttrykk, kroppsspråk eller handlinger.

Så er altså spørsmålet, er det noe du kan gjøre for å forhindre at gjespen smitter? Eller med andre ord: kan du «tenke deg til» å ikke gjespe, og slikt sett fortrenge gjespen?

Om vi skal tro den nye studien, så er svaret på dette dessverre nei. For når forskerne oppmuntret deltagerne i studien til å holde tilbake gjespen, eller ba dem prøve alt de kunne å ikke gjespe, økte det faktisk bare trangen til å gjespe.

Du får rett og slett nøye deg med å holde hånda for munnen, og gjøre gjespen så lydløs du klarer!

Nyttig i behandlingen av tics og Tourettes

Det forskerne derimot fant ut av i studien, var hvordan de kunne få deltakerne til å gjespe mer. Ved hjelp av magnetiske bølger, som økte «oppstemtheten» i denne delen av hjernen, kom forskerne fram til at de også kunne øke testdeltakernes tilbøyelighet til å gjespe.

Georgina Jackson, professor i kognitiv nevropsykologi, mener at resultatene kan brukes til behandling av for eksempel Tourettes syndrom.

– Hvis vi klarer å redusere denne «oppstemtheten» i hjernen, kan det være mulig å også redusere tics, sier hun til BBC.

Heldigvis er gjesping stort sett veldig harmløst. Men er du ofte trøtt og har dårlig konsentrasjon på dagtid, og føler at du gjesper mer enn normalt? Har du også symptomer som snorking, svettetokter og hyppige oppvåkninger på natten? Da kan det være lurt å ta en søvnutredning. Her finner du mer informasjon.

toppbilde: Flickr/larkery