Kategorier Uncategorized

Forskning: Ipad og mobil gjør barna lykkeligere

Nei, dette er ingen snik-reklame for Apple eller andre mobilprodusenter — det er rett og slett ny viten som slår bena under gamle myter.

Da fjernsynet kom til Norge på 60-tallet oppstod rykter om at barn ville få firkantede øyne om man satt for lenge foran skjermen.

Foreldres skepsis mot skjermbruk har ikke forandret seg med årene, spesielt ikke ettersom vi konsumerer stadig mer innhold på mange flere flater.

Mobil, nettbrett, dataspill og deler av skoleundervisningen har blitt arenaer der øyne møter skjerm — gjerne i mange timer i strekk.

Ingen har til nå fått firkantede øyne, men hvordan har egentlig utviklingen påvirket oss?

Britiske forskere har undersøkt hvordan den nye skjermhverdagen påvirker sjelslivet til unge mennesker, og resultatene er forbløffende:

Ifølge BBCs omtale av den britiske studien er moderat digital aktivitet slett ikke skadelig.

Tvert om, for unge mennesker vil moderat «skjermbruk», altså spill, mobil, TV og generell nettbruk, derimot være fordelaktig og gi «økt mental velvære», ifølge studien.

Grunnlaget for denne konklusjonen er opplysninger fra 120 000 engelske 15-åringer som svarer på spørsmål om sine digitale vaner.

De britiske forskerne som står bak studien, Andrew Przybylsk fra Oxford University og Netta Weinstein fra universitetet i Cardiff, forklarer at økningen i mental velvære hos ungdommene gjerne oppstår i løpet av den første timen eller to foran skjermen.

Forskerne har også sett tegn på den såkalte «goldilocks-effekten», en slags gyllen middelvei hvor man hverken bruker for lite eller for mye.

For mobil- og generell skjermbruk i ukedagene oppstår de positive effektene av nettbruk etter følgende tider:

Dataspill: 1 time og 40 minutter

Mobiltelefon: 1 time og 57 minutter

TV og film: 3 timer og 41 minutter

PC/laptop: 4 timer om 17 minutter

For helgene var tallene enda høyere, med hele 4 timer og 50 minutter foran TVen.

Digitalt forbruk utover disse tidene ble derimot assosiert med negativ effekt.

Skjermtid kan ikke erstatte fysisk aktivitet eller kvalitetstid med familien, men trenger altså ikke nødvendigvis å være et onde.

– Et barn som spiller Minecraft tolv timer i strekk på en søndag er ikke det verste, problemet er at vi som foreldre ofte ikke har noe bedre aktiviteter å tilby, sier Oxfords Dr. Przybylski til BBC.

Visste du at den omtalte Goldilocks-effekten stammer fra folkeeventyret «Gullhår og de tre bjørnene»?

Den engelske tittelen på eventyret er «Goldilocks and the Tree Bears». I eventyret havner lille Gullhår i huset til de tre bjørnene, hvor hun tester sengene deres og smaker på grøten deres.

Den første grøttallerkenen er for varm og sengen for hard, den andre er for kald eller myk, mens den siste er akkurat passe — derav navnet.

Hvis du lurer på om små barn er kapable til å orientere seg i det digitale landskapet kan du med fordel observere hvordan seks år gamle Jacob spiller Minecraft — for et publikum på 10 millioner seere:

Kilder: BBC, Psychological Science, Wikipedia

Bilder: Pixabay