Kategorier Kirurgi, Kvinnens helse

Ekspert på fødselsskader: – Det er lettere å få hjelp enn det mange tror

30 prosent av voksne kvinner opplever urinlekkasjer etter fødsel. Gynekolog og spesialist på fødselsskader Katrine Kiral brenner for å hjelpe.

– Å snakke om urinlekkasje etter fødsel er veldig tabubelagt, sier Katrine Kirial, gynekolog og spesialist på fødselssykdommer ved Aleris Hinna Park i Stavanger.

– Hvis man samler en gjeng på ti mødre i 40-årene, vil en tredjedel av dem ha opplevd urinlekkasje i en eller annen grad. Dette snakkes det lite om. Men det er sunt å snakke om det, for det er enkelt å søke hjelp, sier gynekologen. 

Hun er trebarnsmor, og det hun brenner aller mest for er å hjelpe kvinner med de plagene som kan oppstå i etterkant av fødsel; som bekkenbunnplager, livmor- eller vaginalprolaps og urinlekkasje.

 Ifølge Norsk Helseinformatikk opplever 30 prosent av voksne kvinner urinlekkasjer.

– Det kjennes godt å kunne hjelpe, for dette er noe som påvirker kvinner mye i deres daglige liv, og som forårsaker mye bekymring og ubehag. Det er mange forskjellige grader av urinlekkasje: Noen opplever det når de hopper på trampoline, noen får det når de er ute og løper, eller når de ler eller hoster. Noen kvinner bekymrer seg for å dra på fest og tør ikke danse, fordi de er redd for å tisse på seg. De blir heller sittende stille i et hjørne. Kombinasjon av å danse og ha drukket noen glass kan gjøre at de har mindre kontroll over kroppen, forteller Kirial.

Enkle tiltak

 Men det er altså god hjelp å få, og som regel er det heller ikke store tiltak som må til, fremhever Kirial.

Til henne kommer kvinner i alle aldere; 20-åringer og 60-70-åringer.  

– Når man akkurat har født har man store hormonforandringer, og da er det ganske vanlig med lekkasjer. Men når de som ammer etterhvert slutter å amme, og man kommer inn i en daglig rytme igjen, skal forholdene helst blir bedre. Gjør de ikke det, er mitt råd å søke hjelp. Å oppleve inkontinens i overgangsalderen er også vanlig, for da endrer hormonene seg igjen, sier hun.

Når pasienter kommer til Kirial starter hun med det enkleste først, som å initiere øvelser som styrker bekkenbunnen, kanskje gir hun en henvisning til fysioterapeut.

– Knipeøvelser har jo de fleste som har født hørt at man må gjøre! Hvor viktig er det?

– Det er viktig, fordi det er et veldig lett grep for å forebygge inkontinens. Mitt råd er å prøve å legge det inn i det daglige. Ha gjerne en fast rutine; hver gang du setter deg inn i bilen, eller hver gang du snakker i telefon eller når du pusser tenner. Gjerne 5-10 minutter hver dag. Men du kan gjerne gi deg selv en pause i helgen, så du ikke går helt lei, smiler Kirial.

Om man ikke kommer i mål med egentrening kan operasjon være en løsning.

– Flere kvinner plages med fremfall, hvor livmoren faller ned i skjeden, og blæren faller inn i veggen mot skjeden fordi musklene og senene på innsiden av bekkenet har blitt slappe. Vanlige symptomer på dette er gjentatte urinveisinfeksjoner, fordi blæren ikke får tømt seg. Disse musklene kan trenes opp, men ved behov kan jeg utføre en fremfallsoperasjon. Det er en veldig enkel operasjon, sier den danske legen.

Ekspert på fødselsskader

Kirial har bodd i Norge i snart 12 år og stortrives. Da hun og mannen flyttet fra Danmark fordi han hadde fått jobb i Stavanger, antok Kirial at hun kom til å jobbe som allmennlege. Da hun ble tilbudt jobb ved Kvinneklinikken ved Stavanger Universitetssykehus, hvor hun senere ble overlege, oppdaget hun hvor spennende hun synes gynekologi er. Det tok ikke lang tid før hun bestemte seg for å utdanne seg videre, med spesialisering i bekkenbunnkirurgi og inkontinens.

Nå arbeider hun ved Aleris Hinna Park.

– Jeg er veldig fornøyd med valget. Ved Aleris jobber jeg med min ekspertise og det jeg brenner mest for. Jeg er opptatt av å gi kvinner en trygg og god gynekologisk opplevelse, sier hun.

– Ved Aleris har jeg mulighet til å både utføre vanlig gynekologiske undersøkelser, men har også mulighet til å gi operative tilbud som konisering, sterilisering, operasjon av skjede-fremfall og inkontinens.

Litt trening hjelper

Som trebarnsmor vet hun at det kan være vanskelig å finne rom til seg selv, til egentid og trening. Dette snakker hun også mye om med sine pasienter.

– Bare det å gå en tur gjør en forskjell. Å gå en kveldstur 15-20 minutter noen ganger i uken, er med på å gjenoppbygge muskler, sier legen som selv er veldig glad i å løpe. Man kan eventuelt ha barna med på sykkel eller i en løpevogn.

– Med tre små barn ser jeg hvor godt det er å få en halvtime trening en gang i mellom, og hvor mye overskudd jeg får i dagliglivet av å ha litt grunntrening, sier hun.