Kategorier Hjerte, Kvinnens helse, Mannens helse, Ny viten

Dette skjer med kroppen din når du sitter for mye stille

Vipps – arbeidsdagen er over og du har sittet ved kontorpulten i flerfoldige timer i strekk.

Så setter deg du i bilen eller på bussen og kjører hjem. Deretter setter du deg ned ved middagsbordet, før du utslitt etter dagens strev slenger deg ned i sofaen med en god bok eller TV-serie.

Kjenner du deg igjen?

Så skadelig er stillesitting

Forskning viser stadig tydeligere at lange dager foran datamaskin og TV-skjerm kan gå utover helsen din. Ikke fordi du stirrer – men fordi du sitter.

Å sitte stille for mange timer om dagen kan faktisk være dødelig, ifølge en svært omfattende studie av europeeres helse.

– Vi ble overrasket da vi fant ut at hele 676 000 europeere hvert år dør som følge av fysisk inaktivitet, sier professor Ulf Ekelund ved Norges idrettshøgskole til forskning.no.

Våren 2013 kom også en australsk studie om stillesitting, gjort blant over 60 000 menn. Den viste at alle dem som satt i minst fire timer daglig hadde langt høyere sjanser for høyt blodtrykk, hjertesykdommer, diabetes, kreft og andre kroniske sykdommer.

Ikke minst kan stillesitting påvirke hvor «ung» kroppen din holder seg.

En helt fersk studie viser at overdreven stillesitting fører til at kroppen din eldres raskere (biologisk alder). Og faktisk viser en annen, amerikansk studie at forventet levealder kan øke med hele to år hvis en holder sittingen under tre timer om dagen.

Kan være roten til flere plager

Ikke bare kan det å sitte på rompa være helseskadelig på lang sikt. Det kan også gi deg uttalte plager, eller være med på å forsterke smerter og sykdommer du allerede har.

Mange typer muskel- og skjelettsykdommer henger sammen med en stillesittende livsstil. Om det for eksempel verker i rygg, nakke eller skuldre over lengre tid, bør du oppsøke lege. Hos Aleris kan legen gjøre en grundig undersøkelse, og finne ut om muskelplagene trenger behandling, eller om det er noe du selv bør gjøre for å minke slitasje eller smerter.

Også en kiropraktor kan hjelpe deg med å både forebygge, diagnostisere og behandle sykdom og smerter i muskler, nerver og ledd.

Hvis du vet at du sitter mye stille, og i tillegg er plaget med for eksempel brystsmerter, rask puls eller hovne ben, er det ekstra viktig å ta en hjertesjekk. Dette for å utelukke, behandle eller ikke minst forhindre høyt blodtrykk, blodpropp og hjerteinfarkt.

Stå og gå – dette kan du selv gjøre

Det høres kanskje rart ut, men du trenger rett og slett å ta flere pauser fra all stillesittingen.

Det er heller ikke så mye som skal til. Blant voksne er det vist at et par minutters regelmessige aktive avbrekk fra TV-titting, PC-bruk og annen langvarig stillesitting har positiv effekt på blodsukker- og insulinnivå.

Vi er vel alle klar over at man helst burde sykle eller gå til jobben eller butikk fremfor å alltid kjøre. Men det er også flere andre og enkle justeringer du kan gjøre.

Her er fem gode tips til hvordan du kan sitte mindre i hverdagen – og få bedre helse:

  • Gjør det til en vane å reise deg fra kontorpulten hver time – hent deg et glass vann, en kaffekopp, gå på do, eller ta en lett strekk.
  • Sørg for å ha en hev og senk-pult på arbeidsplassen  – dette er noe du bør ta opp med arbeidsgiver, og du har i det minste krav på å bli hørt.
  • Stå eller gå når du prater i telefonen – du vil sannsynligvis ikke tenke over at du gjør det engang!
  • Foreslå for venner og kollegaer å ta kaffen eller møtet stående eller gående – kanskje til og med ute i frisk og god luft?
  • Bytt ut én av TV-seriene du ser på med en 20 minutters gå- eller joggetur – du vil defintnvt ikke angre etterpå.

Stillesitting: