Kategorier Kvinnens helse, Mannens helse, Øre-nese-hals

Dette gjør du hvis du får influensa

Vondt over alt, hodepine og feber. Våkner du med disse symptomene er sjansene til stede for at du er rammet av influensa — eller en kraftig forkjølelse. 

Influensasesongen er over oss for fullt, og skal vi tro Folkehelseinstituttet når vi toppen i løpet av januar.

– Vi er definitivt midt i utbruddet nå, og nærmer oss toppnivået sammenlignet med i fjor. Det forventes at vi når toppen i løpet av måneden, så vi vil nok se stigning også de neste ukene. Akkurat nå har vi middels influensaaktivitet, forteller Tone Bruun, overlege ved Folkehelseinstituttet til NRK 

Og på samme tid som flere av oss rammes, øker naturlig nok interessen for temaet.

Et kjapt søk på Google Trends viser at den norske befolkningen inntil nylig søkte stadig mer på ord som «influensa»:

 

Hva kan du selv gjøre?

Dersom uhellet først er ute og du våkner opp med det du tenker er influensa, bør du vurdere selv om du faktisk har influensa, eller om du kun er kraftig forkjølet.

De to sykdommene har som kjent mange likheter, men i realiteten er de svært forskjellige.

En hard forkjølelse gjør at du føler deg skikkelig råtten, men influensa er verre, og de aller fleste vil bli sengeliggende med smerter eller ømhet i hele kroppen.

Den tydeligste forskjellen er at influensa gir langvarig høy feber. I tillegg trenger de fleste litt tid på å komme seg etterpå. Vanlig sykdomsforløp er 7-10 dager.

I tillegg kommer influensaen gjerne svært brått på. Forkjølelsen kan derimot som kjent komme «krypende».

Er du så uheldig å våkne med hele katalogen av influensa eller forkjølelses-symptomer finnes det også haugevis av velmenende råd, tips og triks. Ikke alle er like effektive.

Dette funker ikke 

«Å svette ut feberen»

Dette kan snarere gjøre ting vondt verre.  Blant annet øker du sjansene for å pådra deg alvorlige betennelser som lungebetennelse.

«Å bite tenna sammen»

Noen mener at det er bare å ta seg sammen og gå på jobb selv om du er syk. Dette får du vurdere selv, men antakelig får både kroppen din og kollegene dine en bedre dag om du får ta det med ro til du er frisk igjen – for ikke å snakke om smittefaren. En god grunnregel er at du skal holde deg hjemme dersom du har feber.

«En varm kopp te med sitron og ingefær»

Det høres deilig ut, smaker godt og kan sikkert røske opp i tette neser, men det vil mest sannsynlig ikke gjøre deg frisk fortere.

«En diger dose C-vitaminer»

Dette er en gammel myte som fremdeles henger igjen. Studier har vist at tilskudd av store mengder C-vitaminer ikke har noen effekt, mest sannsynlig ettersom overskuddet av det kroppen ikke trenger forsvinner ut med urinen.

«Antibiotika»

Dette bør du absolutt ikke gjøre, med mindre legen din mener du skal ha det. Antibiotika brukes ved bakterieinfeksjoner og komplikasjoner, og har ingen effekt ved virusinfeksjoner som ordinære forkjølelser eller influensa.

«Diverse kjerringråd»

Grøtomslag, store mengder hvitløk, chilli, cognac, avkok av granskudd og andre ting sorteres også under ting som smaker godt og som kan virke lindrende, men ikke har noen påviselig effekt på sykdomsforløpet.

Det som faktisk funker ved  

  • Sørg for at du får nok søvn og drikke.
  • Ta det helt med ro og ikke «press deg».
  • Selv om matlysten kanskje ikke er på topp, er det smart å prøve å få i seg litt havregrøt, tørre kjeks eller noe annet lett. Er du kvalm bør du drikke farris + eplejuice blandet 50-50, så får du i deg både salt, sukker og væske som kroppen trenger.
  • Reseptfrie smertestillende og febernedsettende medikamenter som Paracet kan du ta etter produsentens anvisninger. Disse vil lette symptomene, men du blir ikke raskere frisk.
  • Ved influensa kan behandling forkorte sykdomsforløpet og dempe symptomene, men denne fås kun på resept. Husk at behandlingen må starte senest to døgn etter at de første symptomene opptrer for å være effektiv.
  • Ved både influensa og kraftige forkjølelser kan du utvikle betennelser som lungebetennelse, og da bør du oppsøke lege. Dersom feberen varer over en uke, du først blir frisk og så blir syk igjen eller blir stadig dårligere, er dette klare tegn på at du bør gå til lege. Det samme gjelder hvis du mistenker komplikasjoner.

Mens forkjølelser kan vare inntil en uke, kan altså influensaen bli langt mer langvarig. For mange kan det gå opptil 14 dager før man er på beina igjen, og det er altså svært viktig å la kroppen få ro til å komme seg igjen.

Mer om influensa kan du lese her.

Bilder: Pixabay, Brian Judd via Wikimedia Commons

Fakta: Influensa

  • Influensaepidemier går hvert år mellom desember og april, derav navnet «sesonginfluensa»
  • Du kan smittes gjennom kontakt med smittede, eller fra dråper i luften når de nyser eller hoster
  • Vanlige symptomer er feber, muskelsmerter, hodepine, påvirket allmenntilstand og tørrhoste