Kategorier Kvinnens helse, Mannens helse

Blir du lett reisesyk? Da bør du lese dette

Det er vel flere enn én familie som har opplevd skår i feriegleden når de må stanse bilen for å begynne å vaske ut oppkast fra baksetet.

Reisesyke har vært kjent lenge – faktisk ble sjøsyken beskrevet allerede i antikken av den greske legen Hippokrates (460-377 f.kr.).

Reisesyke kommer av at det er et misforhold mellom det du ser og det kroppen din kjenner. Er du inni et kjøretøy – på veien, på skinner, på vannet eller i lufta – mener kroppens balansesystem at du sitter i ro, men svinger, bølger eller turbulens kan forvirre dette balansesystemet.

Lik Hei Doktor på Facebook

Det råder litt usikkerhet rundt hvorfor dette skjer, men noen forskere tror at det er kroppens alarmsystem som forteller deg at du skal fjerne deg fra situasjonen.

Heldigvis finnes det tips og triks du kan ty til for å stagge reisesyken hos deg selv eller barnet ditt:

1. Tren deg opp før langtur

Jo mer vant du er til å sitte i for eksempel båt eller bil, dess mer vil du tåle. Ta familien med på korte turer først, og kjør så lenger og lenger.

2. Følg med på veien eller et punkt i horisonten

Hvis du reiser i bil, buss eller båt– hold hodet stille, og fokuser blikket ditt på et punkt i horisonten eller følg med på hvor veien går. Da er kroppen din innstilt på svingningene, og de kommer ikke som et like stort «sjokk». Er du på buss bør du hvis mulig finne deg et sete langt fremme, slik at det blir enklere å følge med på veien, samtidig som det er mindre bevegelse.

3. Opphold deg i midten av båten

Der er det nemlig minst bevegelse.

4. Få i deg frisk luft

Er du i bil eller på tog – åpne et vindu. Er du på båt – gå ut på dekk. Hvis du er på fly – skru på vifta over setet og rett den mot ansiktet ditt.

5. Unngå å lese eller være på mobilen

Her gjelder føre var-prinsippet, så unngå også dette før du blir kvalm! Følg heller med på omgivelsene. Er det en lang tur og det blir kjedelig i lengden, kan du heller prøve deg på en god lydbok.

6.  Prøv å sove hvis du kan

Slapper du av i kroppen hjelper også dette på kvalmen.

7. Sitt den veien toget går

Det forvirrer balansesystemet ytterligere når du «sitter feil vei».

8. Spis lett før turen

Det hjelper å la magesekken få noe å jobbe med før du drar på tur. Men unngå for tunge måltider og mye sukker.

9. Unngå sterke lukter

Lukt kan også påvirke kvalmen, så unngå sterke lukter fra for eksempel krydder, mat eller tobakk.

10. Ha litt tørr og salt mat, samt god drikke med deg

Ha en drikke som Farris og noen tørre kjeks på lur, da både salt og kullsyreholdig drikke virker godt mot kvalme og oppkast. Ta også med deg noe du liker å tygge på, så har du noe å se frem til på turen.

11. Vær positivt innstilt

Innstilling har også noe å si – hvis du bestemmer deg for at du kommer til å bli forferdelig reisesyk, så bidrar det til å gjøre opplevelsen – og trolig også kvalmen – verre. Men hvis du innstiller deg på at det skal gå bra, så går det om ikke annet bedre.

12. Forsøk reisesyketabletter før turen

Du kan ty til reisesyketabletter som Marzine eller Postafen. Vær obs på at disse kan føre til tretthet, så hvis du skal sitte bak rattet frarådes du å ta dem. (Men så er det da sjelden sjåføren som blir reisesyk, fordi vedkommende har mye mer oversikt over svingene). Tablettene bør tas en time før avreise, slik at de får tid til å virke. Vurderer du reisesyketablett til barnet ditt, så rådfør deg gjerne på apoteket.

13. Fortell sjåføren at du blir lett reisesyk

Blir du først utrolig kvalm og kjenner at du må kaste opp om du sitter i bil, er det trolig bare en ting som hjelper: Å gå ut av bilen og strekke på beina. Det er derfor viktig at du sier i fra til sjåføren før turen om at du eller barnet ditt lett blir reisesyk. Da kan sjåføren legge inn et par ekstra stopp på veien, og kan være ekstra påpasselig med kjøring som trigger kvalmen, som krappe svinger eller bråbremsing.

Og husk: ta med pose, for sikkerhetsskyld.

God tur!

 

Kilder: Forskning.no, Klikk.no.